الخميس، 4 فبراير 2010

أنا ابويا وزير وانت...؟


بنقاب كتير ف حياتنا حاجات ومواقف غريبة ومستفزة فعلا..واللي يعيش يااما يشوف وبما انتي عشت من مايقرب من 17 سنة فأنا شوفت حاجات كتيرة مستفزةفعلا...
وهيا انك تلاقي واد من اللي بيحطوه جيل دول والبنات اللي لابسالك ينطلون ضيق ونكشالك شعرها وتيجي مثلا تتكلم معاهم ف اي حاجة وهيا ابوها مش عارف يبقى ايه وماتها تبقى مين وابن جوز عمة خالتها يطلع مين.
الانواع دي من الناس اما بتيجي تتكلم من معاهم بيبقى كلامهم واحد...
بيبدأ الحوار ازاي
_ممكن نتعرف انتي اسمك ايه؟. _انا اسمي صافي وبابي رئيس مجلس الهيئة الدولية للزبالين. _(يا حلاوة ياولاد حلو الاسم الجديد المركب ده) ماعلينا يا اوختي.الله شعرك حلو اوووي بتستخدمي كريم ايه؟ _انا بستحدم (خمس عشرينات؟)للشعر الجاف ومامي رئيسة حي. _اشطة هو اسم الكريم كمان مركب..الله عليكي كده يا اوختي وانتي بتقوليها..

وبما ان ليها قرايب مهمين فهيا بتعمل اللي هيا عاوزاها وبراحتها
مثلا تلاقي حد راكب عربية ووهو سايق ومشغلي تامر الجديد ومنمدج ولابسلي نضارة الشمس وراح تيييييييييييييش دخل ف طفل موته.
ويروح القسم واول ما ظابط الشرطة يشوفه بيبقى الحوار الاتي:
الشرطي اول ما يشوفه:سيادة اللواء وانا بقول القسم منور ليه؟ اتفضل اتفضل يا باشا اقعد ع مكتبي.
اللواء:ميرسي ليك.
الشرطي:فيه حاجة يا باشا خير فيه ايه؟
اللواء:لا ابدا جت بسيطة موت الواد ده.يالا خلصني وشوف لي صرفة احسن اتأخر ع ميعاد البارتي.
الشرطي:اوامرك يا باشا.ثم يتجه الشرطة ع جثة الطفل الميت..
انت يا واد ايه اللي موتك ده انت ليلتك سودا النهاردة مالقتش غير عربية الباشا واقع قدامها
طااااااااااااااخ اما واد خرع صحيح. ولا يهمك يا باشا.
وراح طلع ورقة وكتب عليها:لم يستدل ع جثته...
وينتهي الموقف ب خمسيناية ف ايد الشرطي ويذهب اللواء للبارتي بتاعته ولا كان اي حاجة حصلت...
أكيد احنا بنشوف المواقف دي ف حياتنا كتير وف راي ان المواقف دي هنفضل نشوفها طول عمرنا لا الانسان عمره ماهيبطل يتباهى بحسبه ونسبه(وتلاقي هو اساسا ساقط 4 ابتدائي) وعمر ما الانسان هيبطل يخاف من الاكبر منه منزلة!
ربنا يرحمنا جميعا
وها بقى انا ابويا وزير واللي مش عيدخلني كلية حلوة بعد الثانوية العامة والله والله لاقول لبابي عليكوا..!


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق